راهنمای خرید ماکت ماشین فلزی

از میان تمام مواردی که کلکسیونرها دوست دارند، خودروهای مدل دیکست قطعا یکی از محبوب ترین ها هستند. نکته جالب در مورد خودروهای مدل دیکست این است که به معنای واقعی کلمه هزاران هزار مدل مختلف برای انتخاب وجود دارد. اما، با نسخه‌های جدید، محدود و مدل‌های تبلیغاتی که مرتباً منتشر می‌شوند، برای کلکسیونرها یا کسانی که تازه وارد دنیای دیکست جمع‌آوری شده‌اند، می‌تواند چالش برانگیز باشد تا بدانند از کجا ماکت ماشین‌ فلزی بخرند. در این مقاله قصد داریم شما را در انتخاب ماکت خودرو فلزی راهنمایی کنیم .

ماکت چیست ؟

به طراحی و ساخت از روی مدل اصلی که شبیه واقعی اما در ابعاد کوچکتر است، ماکت گفته می شود. ماکت های ماشین از روی مدل واقعی کپی و تولید می شوند، ولی با تنوع رنگ و در سایز بندی های مختلف. تولید کنندگان ماکت خودرو فلزی به جز ساختن ماکت اتومبیل های لوکس و امروزی از طرح های ماشین های قدیمی و کلاسیک نیز بهره می گیرند و ماکت خودرو کلاسیک تولید می کنند که اتفاقاً علاقه مندان زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

ماکت ماشین فلزی چیست ؟

طرحی که از مدل ماشین ساخته می شود با مقیاس و ابعاد مشخص تولید می شوند. بنابراین همه قطعات ظاهری ماکت ماشین باید به نسبت مشخص و در سایزهای کوچکتر ساخته شوند. به طور مثال: بدنه ماکت خودرو فلزی ، آینه ،اگزوز ،شیشه ها،چراغ ها ،لاستیک و… با یک مقیاس مشخص شده در سایز کوچک می سازند.

اگر در دنیای واقعی ماشین 18 برابر بزرگتر باشد تمام ابعادش باید به همین میزان در ساختن ماکت کوچکتر دقت شود. باید در نظر داشت ماکت ها در مقیاس ،بزرگتر از مینی ماشین فلزی هستند . خودروهای مدل دیکست تولید شده به دلیل جزئیات واقعی در مقیاس دقیق و فضای داخلی عالی بسیار مورد توجه قرار گرفتند. در نتیجه قیمت بالایی دارند.

ماکت ها به سه دسته تقسیم می شوند :

ماکت ها از نظر سطح طبقات به سه دسته تقسیم می شوند. توضیحات مختصری در زیر داده شده که عبارتند از :

  • ماکت آماتور
  • ماکت حرفه ای
  • ماکت خاص

ماکت آماتور :

ماکت های آماتور فقط یکسری از برند های خاص را تولید می کنند که تمامی قسمت های آن فلز نیست، و ممکن است در ساخت برخی از قسمت های خودرو از پلاستیک نیز استفاده شود. به دلیل طراحی و نوع ساختی که دارند نسبت به مدل های دیگر قیمت پایین تری دارند.

ماکت حرفه ای:

این نوع ماکت ها به صورت حرفه ای و با دقت بالا تولید می شوند، به صورتی که اکثر تجهیزاتی که در آن به کار رفته درست مانند یک خودرو واقعی کار می کند. اگر به جزئیات آن توجه کنید متوجه می شوید که شیشه های ماکت بالا و پایین می رود، درب ها باز و بسته می شوند، صندلی ها قابلیت تنظیم دارند، صندوق عقب باز می شود و …. داشتن این ویژگی ها باعث بالا رفتن قیمت ماکت حرفه ای نسبت به آماتور خواهد.

ماکت خاص :

این نوع ماکت ها به علت دست ساز بودن، ظرافت و تیراژ محدود آنها به ماکت های لوکس و خاص مشهورند. در اینجا خاص بودن به معنی کمیاب بودن نیست بلکه به معنی منحصر به فرد بودن یک ماکت است که آن را از سایر مدل ها متمایز می کند. متاسفانه ماکت های خاص در ایران به تعداد محدود موجود است

ارزش گذاری خودروهای کمیاب :

جمع آوری خودروهای ماکت فلزی راهی عالی برای علاقه مندان به خودرو است تا مدل هایی را که دوست دارند داشته باشند. این سرگرمی در میان مردم در هر رنج سنی محبوبیت دارد، زمانی که تولید کنندگان ماکت ماشین  اسباب بازی شروع به ساخت نسخه های مینیاتوری خودروهای اسپرت کردند، پیشرفت در فرآیند تولید به این معنی بود که دهه 1930 طلوع عصر جدیدی برای این ماکت ها بود، که اکنون بسیار شبیه خودروی اصلی هستند.

نکات مهم قبل از خرید ماکت های فلزی :

قبل از خرید ماکت ماشین فلزی باید یکسری نکات را مد نظر داشته باشیم . شرکت هایی هستند که ماکت ماشین فلزی را با مقیاس های مشخص در ابعاد 36/1 و 38/1، 18/1، 10/1 و …می سازند  که از نوع بهترین هستند . کینسمارت یکی از برندهای معروف است .

  1. مدل ماشین فلزی
  2. برند ماشین فلزی(سازنده)
  3. مقیاس
  4. ابعاد
  5. مشخصات فنی
  6. سال تولید خودرو اصلی

مدل ماشین فلزی :

نوع ماشین فلزی که برای جمع آوری انتخاب می کنید کاملاً به شما بستگی دارد. نسبت به علاقه ای که خریدار دارد در درجه اول مدل ماشین را انتخاب می کند . شاید فرد بخواهد ماشین پلیس یا کامیون ،آمبولانس  و غیره  را بخرد ، یا حتی به طرح های خارجی علاقه داشته باشد بنابراین  اول از همه مدل ماکت خودرو را در نظر می گیرد .

برند ماشین فلزی :

بعد از انتخاب مدل حالا باید از برند ماکت ماشین اطلاع داشت. این ماشین ها توسط شرکت های خاص و معروف ساخته می شوند. یکی از نکات مهم که در هنگام خرید باید به آن توجه داشت شناخت برند ماکت فلزی خورو است . تا بتوان انتخاب دقیق و آگاهانه داشت .

مقیاس ماکت ماشین :

ماکت خودرو در زمان ساخت باید طبق یک مقیاس و اصول مشخص ساخته شود. مقیاس این ماشین ها با اندازه 36/1 ، 38/1 18/1، 10/1 و مقیاس های دیگر تعریف شده اند . پس باید دقت کرد که اندازه مقیاس ماکت فلزی چند است.

مثلا  36/1 واحدی می باشد که می توان مقیاس ماشین را تشخیص داد.این بدین منظور است که ماشین واقعی 36 برابر ماکت ماشین فلزی بزرگتر بوده و بالعکس .با توجه به مقیاس ها می توان سایز ماکت را در نظر گرفت . بطور مثال مقیاس 36/1 با طول 13 سانت می باشند .

ابعاد:

ماشین های فلزی در ابعاد مختلفی ساخته شده اند، و در سایزهای متفاوتی وجود دارند، از نظر طول، عرض و ارتفاع با هم متفاوتند. یکی از ویژگی هایی که باید در هنگام خرید بدانید سایز ماشین فلزی می باشد.

مشخصات فنی :

برای خرید ماکت فلزی ماشین هایی را انتخاب کنید که تمام فلز باشند. داشتن کیفیت بالا ،قابلیت باز شدن درها ،عقب کش و…از خصوصیات مهم ماشین فلزی باشد .

سال تولید خودرو :

سال تولید خودرو یکی از مشخصه های خورو فلزی می باشد و معمولاً سالی که خودروی فلزی تولید شده است. روی هر ماکت خودرو سال تولیدش به همراه شرکت سازنده ذکر می شود.

به علت علاقه و محبوبیت منحصر به فرد افراد به این نوع ماکت ، خریداران می توانند از مجموعه کلکسیون ماکت های ما دیدن کنند و از قیمت و و تنوع ماشین های فلزی اطلاع کسب کنند .

سخن پایانی :

از مطالب فوق دریافتیم در حالی که خرید یک وسیله نقلیه اغلب از نظر مالی دور از دسترس است، داشتن یک ماکت ماشین دقیق بهترین راه برای به دست آوردن بخشی از تاریخ خودرو خواهد بود. ماکت خودرو فلزی  تولید شده، به دلیل جزئیات واقعی در مقیاس دقیق و فضای داخلی عالی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. با جمع آوری این ماکت ها به عنوان کلکسیون می توان مجموعه ای زیبا از انواع خودروهای لوکس و قدیمی داشته باشیم .به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای خرید باکیفیت ترین ماکت خودرو فلزی از محصولات متنوع ما دیدن بفرمایید . باسپاس از توجه شما .امیدوارم مطالب گفته شده بهترین راهنمای شما برای خرید ماکت ماشین باشند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *