آیا اسباب بازی ها جنسیت دارند؟

اسباب بازی ها از جمله وسایلی می باشند که علاوه بر سرگرمی نقش مهمی در رشد و شکوفایی و همچنین تقویت قوه تخیل کودکان دارند.همین امر کافیست که به اهمیت انتخاب آن برای کودکان پی ببریم.

یکی از این موارد تفکیک جنسیتی وسایل بازی کودکان است.از آنجایی که هویت کودک در سنین پایین شکل میگیرد و عوامل مختلفی در ایجاد آن دخیل هستند خوب است به نقش اسباب بازی های مختلف و تاثیرات آنها بر کودکان بپردازیم ، چراکه نادیده گرفتن همین موارد به ظاهر کم اهمیت،ممکن است در آینده باعث بروز مشکلات شخصیتی در کودکان شود.

نقش اسباب بازی و تاثیر آن بر کودک

اسباب بازی ها علاوه بر جنبه سرگرمی تاثیراتی بر ابعاد زندگی کودکان میگذارند.یکی از مواردی که میتوان به آن اشاره کرد ؛ پرورش استعداد ها و رشد قوه تخیل در کودکان است ، علاوه بر آن نقش مهمی در ایجاد ذهنیت و شکل گیری مهارت های کودکان دارند. همچنین میتوانند درعلایق کودکان موثرویا زمینه ساز تروما های شخصیتی در کودکان باشند. دانستن همین چند نکته کافیست که به اهمیت این وسایل بازی در زندگی کودکان پی ببریم ، چرا که کودکان مهارت های اولیه برای ورود به دنیای بزرگسالی را از طریق بازی کردن می آموزند و به وسیله آن میتوانند نسبت به خود شناخت پیدا کنند.

عوامل موثر در انتخاب وسایل بازی برای کودکان

در جوامع امروز، مهم ترین عوامل تعیین کننده در انتخاب اسباب بازی برای کودکان ؛ جنسیت و محیط پیرامون کودک می باشد. بر اساس تحقیقات، دختران بیشتر به اسباب بازی هایی مانند عروسک ها و یا اسباب بازی های ظریف و …  علاقه نشان میدهند،این درحالیست که پسران به طور طبیعی علاقه به اسباب بازی های پرهیجانی مانند تفنگ ها و انواع ماکت ها اعم از ماکت موتور ، ماکت تریلی و… دارند.البته محیط پیرامون نیز،تاحدودی بی اثر نیست.

خریدن اسباب بازی براساس جنسیت

اصولا نباید به اسباب بازی ها جنسیت اطلاق کرد و تنها بر اساس جنسیت کودک برای او ، اسباب بازی خرید . هرچند این تفاوت در جوامع امروز، آشکارا به چشم میخورد؛ برای مثال این طرز تفکر که دختران عاشق رنگ صورتی هستند و پسران رنگ آبی را دوست دارند ، یا اختصاص دادن اسباب بازی هایی خاص برای هردو گروه؛ نمونه ای بارز از مارکت جنسیت زده اسباب بازی در جهان است. برای مثال بازی کردن دختر بچه ای با ماکت ماشین فلزی ممکن است ازنظر عموم به دور از انتظار باشد.

تفاوت اسباب بازی های دختران و پسران و تاثیرات آنها

به طورکلی نمیتوان گفت که تفاوت های ساختاری که بین وسایل بازی کودکان وجود دارد خوب است یا بد ؛ چراکه علاوه برتاثیرات مثبت میتواند حاوی تاثیرات مخربی نیز باشد. برای مثال بازی کردن با عروسک های دخترانه توسط دختران، میتواند خوی لطیف و مهربان آنها و ظرافت های دخترانه آنها را تقویت کند، اما این تک بعدی بودن ممکن است باعث ایجاد روحیه ی آسیب پذیری در کودک شود و یا عادت کردن به بازی مدام با عروسک ها و باربی های زیبا ممکن است، تعریف زیبایی در ناخودآگاه کودک را مختل کند.علاوه برآن پسران با بازی کردن مدام با اسباب بازی های اکشن و جنگی میتوانند مستعد خشونت و روحیه ی پرخاشگری بشوند که این میتواند جامعه ای دوگانه را ایجاد کند که در آینده مردانگی و یا زنانگی تعاریفی جدای از واقعیت خواهد داشت و درنتیجه ما شاهد ظهور پسران آلفا و طالب قدرت خواهیم بود در حالیکه دختران منفعل و به دور از تسلط لازم خواهند بود.

اهمیت تنوع در اسباب بازی کودکان و تاثیرات آن ها

تنوع در اسباب بازی کودکان از خیلی از جهات تاثیرات مثبتی درکودکان میگذارد که از جمله آنها میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

افزایش خلاقیت و نوآوری کودک

کشف علایق و بهبود مهارت ها

کمک به خودشناسی کودک

افزایش درک و همدلی کودکان ، و از بین رفتن دیدگاه جنسیتی؛ کودکان با بازی کردن با اسباب بازی های متنوع میتوانند احساس همدلی و نزدیکی بیشتری را در خود تقویت کنند و بتوانند دید بازتری نسبت به جنس مخالف خود داشته باشند، برای مثال ممکن است روحیه مراقبت و مهربانی در پسران با بازی کردن با عروسک ها تقویت شود درمقابل دختران بتوانند فعال تر شوند و خود را محدود نبینند و انتخاب های بیشتری داشته باشند.

نقش کلیشه ها در پیدایش تفکرهای جنسیت زده

کلیشه های حاکم برجامعه نقش  پررنگی در ایجاد اسباب بازی های جنسیت زده دارند،کلیشه هایی همچون انتساب قدرت وتسلط و مردانگی به پسران وخانه داری و مراقبت به دختران .ناگفته نماند یادگیری چنین مهارت هایی بسیار خوب است اما تک بعدی شدن جامعه اثرات مخربی بر کودکان میگذارد، ازجمله اثرات آن میتوان به :ایجاد تصورغلط در مورد جنس مخالف،کاهش خلاقیت و نوآوری،محدود شدن انتخاب های کودک وجلوگیری ازایده پردازی کودکان.

ماکت ها و تاثیر آنها بر خلاقیت کودکان

ماکت ها نمونه هایی جذاب از وسایل دنیای سرگرمی هستند که بازی کردن با آنها برای کودکان بسیار لذت بخش است و درعین حال میتواند آموزنده باشد.علاوه برآن کودکان می توانند هرنوع وسیله بازی که بخواهند را داشته باشند .این درحالی است که ماکت ها بسیارگسترده هستند و در زمینه ماشین آلات طیف گسترده ای را دربرمی گیرند از انواع ماشین های اسپرت ولوکس تا ماکت خودرو کلاسیک و ماکت کامیون. ماکت های ماشین از محبوب ترین سرگرمی های کودکان به شمار میرود که بازی کردن با آنها به شیوه سالمی باعث خلاقیت آنها میشود،البته بعضی از آنها دارای ارزش های بسیاری بوده مانند ماکت خودروی کلکسیونی که میتواند بخشی ازیک مجموعه ارزشمند باشد.همچنین میتوان گفت ماکت ها از معدود اشیاء سرگرمی برای هرگروه سنی هستند که باعث تقویت خلاقیت ونوآوری در هر دوگروه دختران و پسران میشود.اگر قصد خرید ماکت خودرو را دارید،میتوانید از طریق فروشگاه ماکت خودروی بی تویز آنرا تهیه کنید.

جمع بندی

کودکان را محدود به انتخاب و مجبور به اجرای کلیشه های جنسیتی جامعه نکنید، بگذارید آنها خود مستقلانه انتخاب داشته باشند و از کودکی خود لذت ببرند.برای این منظور وافزایش سطح شادی و کیفیت زندگی کودکان،شرکت بی تویزبا داشتن سابقه درخشان درعرضه انواع اسباب بازی ها اقدام به فروش ماکت خودرو و انواع وسایل بازی برای کودکان کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *