شناخت تاثیرات ماشین اسباب بازی بر کودک

مقدمه

ماشین اسباب بازی که در واقع یک ماکت خودرو برای کودکان است، وسلیه‌ ایست که افراد از زمانی که یک طفل نو پا هستند تا دوره نوجوانی به شکل های مختلف با آن مواجه هستند. کودکان از زمانی که حتی توانایی بیان کلمات را ندارند با ماشین اسباب بازی بزرگ می‌ شوند. ماکت های ماشین ، از آن دست اسباب بازی هایی هستند که جنسیت در انتخاب آن تاثیر به سزایی ندارد. این به آن معنا می باشد که شما می توانید ماشین اسباب بازی را برای فرزند دختر و پسر خود تهیه کنید.

این وسیله بازی کودکان تا حد زیادی با زندگی آن ها در هم تنیده شده است. در زمان کودکی افراد، این وسلیه بازی نقش یک سرگرمی را برای آن ها دارد. این رویه تا زمانی که افراد به بزرگ سالی می رسند نیز ادامه دارد. در بزرگ سالی، این ماکت ماشین تبدیل به یک وسلیه نقلیه واقعی می‌ شود، به طوری که به عنوان یک وسلیه کاربردی مبدل خواهد شد. به همین دلیل است که ماشین اسباب بازی برای افراد مختلف به هیچ وجه تکراری نخواهد شد. برخی از افراد حتی در زمان بزرگ سالی خود نیز به سراغ خرید ماشین های اسباب بازی می روند.

فواید نقش بازی کردن با ماشین ها

بازی کردن همیشه برای کودکان در نقش یک عنصر مهم و تاثیر گذار در شکل گیری و رشد شخصیت و هویت آن ها ظاهر می شود. بازی با ماشین اسباب بازی نقش یک راننده مسئولیت پذیر را به کودک القا می کند و قدرت تخیل او را افزایش می دهد. خلاقیت امری است که در زمان کودکی شروع به شکل گرفتن می کند. بازی با ماشین اسباب بازی که یک ماکت خودرو فلزی  است به کودکان شما خلاقیت ویژه ای می بخشد و توانایی حل مسائل را برای کودک شما به ارمغان می آورد. در ادامه سایر فواید و تاثیرات ماشین اسباب بازی بر کودک را با هم مرور خواهیم نمود.

تقویت اعتماد به نفس در کودکان

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که بازی با ماشین اسباب بازی به چه طریق اعتماد به نفس در کودکان را تقویت می کند؟ خود شما بهتر می دانید که برخورد های ماشین اسباب بازی به سایر اسباب بازی‌ هیچ آسیب جدی مالی و جانی را در پی ندارد. کودک شما در پی این ویژگی و مشخصه، قدرت عملکرد و تبحر خاصی در بازی را به دست خواهد آورد و به طبع این امر موجب افزایش اعتماد به نفس کودک شما خواهد.

آموزش فیزیک به کودکان

برای هر پدر و مادری شاید باور کردنی نباشد که می‌توان از طریق یک اسباب بازی قوانین علمی و فیزیکی را به کودک شان آموزش داد. شما با یک اسباب بازی چرخ دار مثل ماشین و یک سطح شیب دار می توانید به سادگی قوانین ساده و ابتدایی فیزیکی را به فرزند دلبند خود فرا دهید. این قوانین فیزیکی ساده شامل قوانین سرعت، شتاب، حرکت و حتی تاثیر وزن بر حرکت اجسام است.

ارضا شدن حس تنوع طلبی کودکان

برای برخی از انواع اسباب بازی نمی توان تنوع زیادی را در نظر داشت. اما این قانون نا نوشته در خصوص ماکت خودرو یا همان ماشین اسباب بازی صدق نمی کند. زمانی که شما قصد خرید یک ماکت را دارید با دنیایی از انواع مدل، سایز، طرح و رنگ مواجه خواهید شد. سن کودکان نیز یک حس تنوع طلبی را اقتضا می کند که شما انتخاب این دسته از انواع اسباب بازی ها قادر خواهید بود که این حس تنوع طلبی در کودکان را ارضا کنید. تنوع زیاد رنگ، طرح، سایز و مدل ماشین های اسباب بازی سبب خواهد شد که اسباب بازی برای کودک شما به هیچ وجه تکراری نشود. همین امر موجب خواهد شد که کودک از بازی با ماکت هیچ گاه خسته نشود.

تقویت احساس مالکیت در کودک

زمانی که شما یک ماشین اسباب بازی را در اختیار کودک خود قرار می دهید، قدرت مالکیت و اختیار را به او اعطا می‌ کنید. در واقع در زمانی که کودک شما یک ماشین اسباب بازی را در اختیار دارد مواردی را یاد می گیرد که شاید در بزرگ سالی با بارها صحبت متوجه آن مسائل نشود. برای مثال یاد می گیرد که مسئولیت حفظ و نگه داری از این اسباب بازی به عهده خود کودک است. از دیگر اثرات این بخش می‌توان به مسئله اختیار و مالکیت اشاره نمود. کودک زمانی که حس مالکیت ماشین اسباب بازی را در ذهن خود همراه داشته باشد، متوجه خواهد شد که می‌تواند اسباب بازی خود را با اختیار خود در دسترس چه افرادی قرار دهد.

آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به کودک

بدیهی ترین امری که جزء فواید بازی با ماشین اسباب بازی یا همان ماکت خودرو به حساب می آید، آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی است. شما به سادگی می توانید قوانینی مثل نحوه عملکرد چراغ راهنمایی رانندگی و استفاده از راهنما را به کودک آموزش دهید. بایستی فضای خانه را به فضای شهری و بین شهری تشبیه کنید و به او یاد دهید که باید قوانین را رعایت کند.

آشنایی با مشاغل

درست زمانی که شما در حالی ماشین بازی با فرزند عزیز خود هستید می‌ توانید او را با مشاغل مختلف مثل پزشکی، آتش نشانی و پلیس آشنا کنید. کافیست که شما یک آمبولانس، ماشین آتش نشانی و یک ماشین پلیس خریداری کنید. در این حین شما می توانید به کودک خود بگویید که آمبولانس مربوط به پزشکان است و او را با وظایف پزشکان آشنا نمائید. این امر در مورد ماشین های پلیس و آتش نشانی نیز کاربرد دارد و شما می توانید وظایف یک پلیس و آتش نشان را برای کودک خود شرح دهید.

سخن پایانی

ما بر آن امیدیم که توانسته باشیم تا حد ممکن شما را با فواید ماکت خودرو (ماشین اسباب بازی) آشنا کنیم. توجه داشته باشید که عمده مواردی که کودک فرا خواهد گرفت بر پایه بازی است. بنابراین به شما والدین گرامی توصیه می کنیم که طور حتم اگر قصد دارید موردی را به کودک خود آموزش دهید، از طریق اسباب بازی ها وارد شوید. در فروشگاه اسباب بازی “بی تویز”  می توانید بهترین اسباب بازی های ممکن را مشاهده و خریداری کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *