چگونه استعداد کودکانمان را کشف کنیم؟

کشف استعداد کودکان، بسیاری از والدین به دنبال کشف استعدادهای درون کودک خود می گردند، تا بتوانند آینده ای خوبی برای آن ها رقم بزنند. آن ها به کودک خود کمک می کنند تا او در راستای استعدادهایش قدم برداشته و پیشرفت کند.

استعداد در برخی کودکان کاملا محسوس و در برخی دیگر پنهان می باشد.

پدر و مادر با توجه به حرف ها، حرکات، خیال پردازی ها و نظم و تربیت او در خانه می توانند استعدادهای کودک خود را کشف کنند. برخی از استعدادها و توانمندی های کودکان هنگام تولد و کاملا ارثی درون آن ها بوده است، اما اگر این کودکان در محیط نامناسبی قرار بگیرند این استعدادها نمی توانند منجر به موفقیت شوند.

پس مهمترین راه برای کمک به کودکان در این راه حق انتخاب و تصمیم گیری بوده و به آن ها اجازه دهیم توسط نیروی درونی خود هدایت شوند.

پس بهتر است برای چگونگی کشف استعداد کودکان به علایق کودکان توجه کرده و برای موفقیت او در هر زمینه ای ارزش قائل باشید و علاقه مندی های خود را در این راه مداخله ندهید و بدانید که کودکان شما راهی برای رسیدن به هدف های دست نیافته شما نیستند و هر یک می توانند مسیر جدا و متفاوتی داشته و آینده خود را رقم زنند. برای سرگرم کردن کودکان خود و همچنین کشف استعداد آن ها می توانید از انواع اسباب بازی ها و بازی های رومیزی از جمله دستگاه ایرهاکی کودک، فوتبال دستی، پازل، خانه مشاغل و سایر موارد دیگر کمک بگیرید.

پرورش و هدایت درست استعدادها می توانند سبب موفقیت آن ها در بزرگسالی باشند.

راه های کشف استعداد کودکان

راه های کشف استعداد کودکان را در ادامه به صورت خلاصه بیان می کنیم و امیدوارم از آن ها استفاده کامل را ببرید.

کشف استعداد کودک از روی حرکاتش

اولین کسانی که می توانند استعدادهای کودکان را کشف کنند پدر و مادر هستند؛ زیرا کودکان در سنین پایین بیشتر زمان و اوقات فراغت خود را با پدر و مادر می گذرانند، پس بهترین فرد برای کشف استعدادهای کودک پدر و مادر او می باشد. با آگاهی آن ها درمورد استعدادهای کودک شان می توانند انتخاب بهتر و مناسبی برای آن ها داشته باشند و آینده بهتری رقم بزنند.

کشف استعداد به وسیله مشاهده

مشاهده دقیق رفتارهای کودک می تواند تا حد زیادی به کشف استعدادهای او کمک کند؛ پس باید در طول روز میزان تسلط او را هنگام مواجه شدن با تکالیف مختلف مشاهده کنید و او را در مسیری که بیشتر از هرچیزی در آن تبحر دارد قرار دهید.

استعداد کودک
کودکی که به طبقه بندی اشیا علاقه دارد

کودکانی که وسایل و اسباب بازی های خود را بر اساس رنگ و یا نوع،دسته بندی و جدا می کنند و یا هنگام ورود به خانه کفش های خود را جفت می کنند به عنوان یادگیرنده دائمی شنیداری و یک متفکر منظم شناخته می شوند.

استفاده از بازی هایی با الگوی جفت کردن برای پرورش دادن استعداد چنین کودکان مناسب هستند.

کودکی که بی وقفه حرف می زند

چنین کودکانی که هنگام صحبت کردن تمام مسائل را بهم ربط داده و تا آخرین لحظات هنگام خواب دائما در حال حرف زدن و قانع کردن شما می باشند، در آینده شغل وکالت،روزنامه نگاری و…را انتخاب می کنند.

بهترین روش برای تقویت استعداد آن ها،خرید کتاب هایی با متن و نوشته بیشتر نسبت به تصاویر، درخواست از آن ها برای گفتن داستان، صحبت کردن و ضبط صدای او می باشد.

کودکی که همه چیز را دستکاری می کند

کودکی که وسایل خانه و یا اسباب بازی هایش را باز می کند و در مورد عملکرد و ساخت آن کنجکاو می شود و می تواند مجددا آن را ببندد. بازی با اسباب بازی ساخت خانه و بلوکه های خانه را دوست دارند؛ شغلی که آن ها معمولا در آینده انتخاب خواهند کرد مکانیکی، رشته های مهندسی مختلف و…می باشد.

برای تقویت چنین استعدادهایی بهتر است بازی هایی برای کودک تان تهیه کنید که امکان خراب و بازسازی آن ها وجود دارد. اگر کودک نحوه کارکرد ابزار و وسایل الکترونیکی را از شما پرسید سعی کنید به زبان ساده آن را بیان کنید. این کودکان به دلیل کنجکاوی زیاد در چنین مواردی ممکن است دست به وسایل خطرناک بزنند؛ پس سعی کنید مراقب باشید تا از بریدن دست توسط اجسام تیز و برق گرفتگی کودک جلوگیری کنید.

کودکی که خیالبافی می کند

این کودکان با دوستان خیالی خود بازی می کنند و به نقاشی کشیدن علاقه مند هستند و هنگام مواجه با مشکلات راه حل های خلاقانه ای به کار می برند. این کودکان معمولا در آینده شغل هنرپیشه، نویسنده، طراح لباس و… را انتخاب کرده و یا به کارهایی در زمینه فعالیت های هنری مشغول می شوند؛ برای تقویت این استعدادها وسایل مورد نظر را در اختیارش قرار دهید، به کنسرت بروید، ساز بزنید و به قصه های خیالی اش گوش بدهید.

کودکی که به حل پازل علاقه دارد

کودکانی که به حل کردن پازل علاقه دارند و قطعه پازل را برای اولین بار در جای درست خود قرار می دهند استعداد بسیاری در کشف نقاط مبهم دارند؛ انتخاب آن ها در آینده به عنوان شغل می تواند شغل های کارگاهی، باستان شناسی، محققی و… می باشد. بازی های پازل،جدول و بازی هایی در رابطه با چیدن منظم اشیا برای آن ها تهیه کنید.

کودکی که در قبال هر چیزی احساس مسئولیت می کند

بعضی از کودکان برای نشان دادن استعدادهای خود تمایل به رهبری در هر فعالیت های گروهی را دارند. هدایت کارهای خانه و مرتب کردن لباس ها را به او بسپارید و اجازه دهید وسایل را با سلیقه خود بچیند و  هنگام مواجه شدن با مشکلات با او مشورت کنید.

کودکی که نمی تواند آرام بگیرد

کودکی که برای انجام هر کاری عجله دارد و به وسایل متحرک علاقه من است و کارهایی که با حرکت و عمل است را دوست دارند؛ انتخاب آن ها در آینده شغلی است که پشت میز نباشد. آن ها از آواز خواندن و رقصیدن لذت می برند؛ همچنین مجسمه سازی و نقاشی برای کودکانی که به استفاده از دست علاقه مند هستند مفید می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *