آموزش حفاظت از محیط زیست به کودکان

آموزش حفاظت از محیط زیست و درکل هر مدل آموزشی در دوران کودکی بیشترین بازخورد را دارد. تحقیقات بر روی مغز نشان می دهد که این دوران نقش بسیار مهمی در یادگیری و همچنین رشد شخصیتی کودک ایفا می کند. والدین باید از همان کودکی آموزش های لازم را به کودکان خود بدهند تا به کمک این آموزش ها کودکان را در برابر این آلودگی ها آماده کرده و واکنشی نشان دهند.

محیط زیست درواقع به تمام محیط هایی که زندگی در آن جریان دارد گفته می شود. بسیاری از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده محیط زیست را به وجود می آورند و می توانند بر رشد رفتار تمامی موجودات تاثیر گذار باشند.

امروزه می توان محیط زیست را مجموعه ای از عوامل کره زمین مثل: اتمسفر، صخره، آب، هوا، گیاهان و… که انسان را احاطه کرده است نامید. مراقبت از محیط زیست تاثیر بسیاری در زندگی و بقای انسان ها دارد و این وظیفه بر عهده افراد می باشد.

آموزش حفاظت از محیط زیست در مدرسه و مهد کودک ها می تواند خوب جوابگو باشد. مهد کودک محیطی برای الگو پذیری و آموزش کودکان می باشد؛ زیرا آن ها بهترین سن برای یادگیری و بیشترین ساعات روز را در آن جا می گذرانند، به همین دلیل این محیط می تواند بهترین محیط برای آموزش حفاظت از محیط زیست در نظر داشت.

هدف از آموزش محیط زیست
آموزش حفاظت از محیط زیست باعث می شود تا کودکان از همان سن احترام گذاشتن به طبیعت را بیاموزند و خود را مسئول در حفظ و حفاظت از محیط زیست بدانند. همچنین آموزش محیط زیست یک فرایند می باشد که طی آن آگاهی و مهارت ها ارتقا یافته است و باعث تعهد، تصمیمات آگاهانه و فعالیت های سازنده در راستای مدیریت تمامی اجزای بهم آمیخته محیط زیست می شود.

آموزش حفاظت از محیط زیست از همان کودکی باعث تغییر در نگرش، آگاهی و مهارت های کودکان می شود. همچنین باعث می شود تا آن ها به طور کاربردی به حفاظت از محیط زیست بپردازند و از منابع به طور صحیح استفاده کنند. آموزش در کودکی می تواند مشارک و همکاری حفاظت از محیط زیست را در بزرگسالی به همراه داشته باشد و مانع از بروز مشکلات محیط زیستی می شود.

نگرش هایی که در دوران کودکی ایجاد می شوند مادام العمر بوده و تغییر ناپذیر می باشند. درواقع نگرش ها و باورها درمورد اشیا و رفتارها هستند. در روان شناسی گفته شده است که منشا نگرش ها از ارزش های کلی باورهای اولیه می باشد.

اگر ما می خواهیم که بزرگسالان در نسل های آینده به زمین احترام بگذارند، اهمیت بسیاری دارد تا کودکان در برنامه درسی آموزش های محیط زیست و ارتباط متقابل میان فعالیت های انسانی و محیط زیست را داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *