توجه بیش از حد به کودک

توجه بیش از حد به کودک موضوع امروز مقاله ما است. همان طور که می دانید والدینی هستند که دائما نگران این هستند رفتاری از خود نشان ندهند که باعث تاثیر روی فرزندشان شود. اما با بزرگ شدن کودک متوجه می شوند که در تربیت کودک و توجه به او زیاده روی کرده اند و شاهد رفتارهایی از سوی کودک خود هستند که اگر در گذشته برایشان شیرین به نظر می رسید اما در حال حاضر به رفتاری زشت و بی ادبانه تبدیل شده است.

با قرار دادن حداکثر اختیارها در مقابل کودکانمان باعث آزار آن ها می شویم و با تلاش های مداوم برای حفاظت از آن ها در برابر ناسازگاری های زندگی مانع از یادگیری مهارت های مقابله با مشکلات زندگی در آن ها می شویم. با قرار ندادن حد و حدود و قوانین مشخص برای آن ها در ساخت کارhکترهای کودکانمان اختلال ایجاد می کنیم.

بهتر است بدانید نتیجه توجه بیش ازحد به کودکان را اطرافیان شاهد خواهند بود.

اغلب اوقات والدین نمی توانند درخواست های کودک را رد کنند و گمان می کنند رد کردن درخواست کودک سبب رنجیدن او می شود و از این بابت اظهار نگرانی می کنند ولی با توجه بیش از حد، کودک تصور می کند تمام دنیا متعلق به اوست.

یکی از دلایل توجه بیش از حد والدین اعتیاد به کودک است؛ اگر شما از آن دسته والدینی هستید که مدام سراغ کودک خود را می گیرید و احساس نگرانی می کنید بدانید که این رفتار باعث می شود تا او قدرت تصمیم گیری و استقلال را از دست داده و نمی تواند رشد فکری و شخصیتی زیادی داشته باشد.

چگونگی توجه به کودک
رابطه گرم وصمیمی با کودک بسیار خوب است و او به محبت کردن نیاز دارد ولی بهتر است بیش از حد خود را درگیر کارهای او به خصوص کارهای شخصی او نکنید. زمانی که کودک از شما کمک بخواهد می توانید به او کمک کنید و در آن دخالت کنید اما زمانی که از شما کمکی نخواست به هیچ وجه خود را قاطی کارهای او نکنید تا بتواند کارهایش را به تنهایی و مستقل انجام دهد؛ زیرا هر زمانی که کودک در انجام کاری احساس ناتوانی کند مطمئنا از والدین خود در خواست کمک می کند.

اگر شما از آن دسته والدینی هستید که انجام کارهای شخصی کودک را به او یادآوری می کنید مطمئن باشید او را نسبت به انجام آن ها دل زده و بی انگیزه می کنید و همیشه منتظر است تا شما به او یادآوری کنید؛ این رفتار سبب بی انگیزگی و از بین رفتن روحیه کودک و همچین بی مسئولیتی در او می شود.

حد و مز محبت به کودک
بسیاری از مردم گمان می کنند که محبت به کودک حد و مرزی ندارد ولی این نظر اشتباه است؛ زیرا در جهان ما محبت به کودک جایگزین بها دادن،خریدهای افراطی و پذیرش تمام خواسته های او می باشد. درواقع چنین والدینی ابراز محبت واقعی را یاد نگرفته اند و سعی دارند از راه های دیگر آن را ابراز کنند ولی غافل از اینکه سبب لوس شدن کودک می شوند.

نکاتی در مورد توجه بیش از حد به کودک را بیان کردیم، اما اگر در ارتباط با او دچار مشکل شدید باید ریشه آن را پیدا کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *